Ensimmäiset kaksi opintoviikkoa menivät helposti, paljon kivuttomammin kuin ensimmäisellä kerralla. En ole unohtanut kaikkea! Toisaalta myös MOOCissa on tapahtunut oppimista mahdollisesti edistäviä muutoksia.
MOOCin kertaus on nyt pärähtänyt jälleen kerran vauhdilla käyntiin. Kurssiin on sitten viime yrittämän tullut kaikenlaisia interaktiivisia ominaisuuksia.
En osannut kaivata näitä asioita enkä ole ihan varma mitä ajatella niistä. Siellä ne nyt ovat kuitenkin kurssissa, joten kai niistä on apua viimeistään myöhemmin. Tällaisia hienouksia on tullut tällä aikaa vastaan:
Pedagoginen copypaste
Pedagogisista syistä kurssilla pitää nykyään kirjoittaa uudelleen copypastella materiaalin ohjeita, ilmeisesti siksi, että kärsimätön opiskelija on varmasti osannut kiinnittää huomiota juuri oikeaan kohtaan. Tunnen oloni holhotuksi, mutta on tämä varmaan ihan hyödyllistä. Sitä paitsi copypasten onnistuessa punainen rasti (oletus, ei kuvassa) muuttuu palkitsevasti vihreäksi hyväksynnäksi (saavutus, kuvassa)!
Ohjelman suorituksen visualisointi
Ohjelmaan on tullut tällainen vaiheittainen koodin suoritus, joka esittää koodin suoritusajattelun vaihe vaiheelta, kun jaksaa kliksutella. Ominaisuus on varmasti hyvä, jos on jumissa. Minulle kertauskurssilaiselle se oli alkuviikkoina liian hidas, turhaannuin enkä ole vielä käyttänyt tätä hienoa mahdollisuutta ollenkaan.
Vuokaavio
Viimeksi ohjelman toimintaa havainnollistettiin vaikeilla listoilla. Nyt ne on korvattu helpommin hahmotettavilla vuokaavioilla. Oikein hyvä! Hiukan huonompi juttu on, että vuokaavioita pitää yrittää piirtää myös itse tällaisella ohjelmalla.
Rehellisyyden nimissä näistä on ihan oikeasti paljon apua, kun nämä piirtää paperille tai joku muu on piirtänyt nämä tietokoneelle. Onnetonta räpellystä sen sijaan tapahtuu, kun itse yrittää saada palikat paikoilleen mutta laatikot olemaan menemättä päällekkäin.
Huijasin vähän enkä piirtänyt koneella ihan sitä käskettyä ohjelmaa. Tein sen sijaan tuon oman Pedagoginen polkuni -vuokaavion. Lupaan, että hahmotin sen oikeankin kyllä, ja paperille voin piirtää sen vaikka heti.
Crowdsorcerer ja muut sosiaaliset toiminnot
Tokalla viikolla piti lisäksi selittää toimimatonta koodia muille kurssilaisille kurssialustalla. Lisäksi olisi pitänyt kehittää koodaustehtävä muille kurssilaisille Crowdsorcerer-nimisellä ohjelmalla.
Alustalla tapahtuva pienimuotoinen vuorovaikutus oli OK, mutta Crowdsorcerin jätin suosiolla väliin. Se ei ollut näköjään millään muotoa pakollinen tai mitattava suoritus ja vaikutti aikasyöpöltä. Palaan ohjeiden pariin, jos tuota ohjelmaa oikeasti tarvitaan johonkin.
Nämä interaktiivisuudet olisivat varmaan kivempia, jos ryhmä olisi oikeasti ryhmä eikä eri aikaan itsekseen opiskelevia, itsenäisiä, vahvoja n00beja.
Toisen viikon graafinen lopetus
Mutta! Selvisin uusien ominaisuuksien ja vanhojen koodausominaisuuksien viidakossa kahdesta ensimmäisestä opintoviikosta tosi nopeasti parissa päivässä. Ensimmäisetkin viikot loppuvat nyt isompaan tai soveltavaan loppuharjoitukseen. Se on kiva, tykkään siitä, että kokonaisuutta kasataan välillä vähän.
Toka viikko päättyi siihen, että piti piirtää puita graafiseen alustaan koodaamalla. Osasin, katsokaa!
Puiden malli oli tosiaan tuollainen yksinkertainen ihan jo tehtävänannossa… Mutta huomaattehan, että vasemman reunan vihreät pallot kakkosviikon tehtävien päällä tarkoittavat, että läpäisty on! Hihi.